https:/www.high-endrolex.com/37 poradnik-8222razem-dbamy-o-pieniadze-swoje-i-naszych-najblizszych8221
Aktualność

Poradnik „Razem dbamy o pieniądze swoje i naszych najbliższych”

09.08.2016

A A A

Jak nie paść ofiarą oszustwa "Na wnuczka" 

W ostatnich latach obserwuje się zwiększenie kradzieży metodą „na wnuczka”. Na stronach Związku Banków Polskich można znaleźć szczegółowe informacje, jak nie stać się ofiarą przestępców.

Metoda „na wnuczka” rozpoczyna się telefonem do uprzednio wyszukanej ofiary. Rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła imię rzekomego krewnego oraz inne dane, pozwalające przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmową. Rozmówca informuje, że wydarzyło się coś bardzo złego (np. wypadek lub porwanie) albo pojawiła się wyjątkowa okazja na zarobienie łatwych pieniędzy (np. na giełdzie lub okazyjne kupno mieszkania). Zwraca się wtedy z prośbą o natychmiastową pomoc finansową. Oszust prosi o przygotowanie gotówki i jednocześnie oświadcza, że osobiście nie może przyjechać po pieniądze, więc przyśle po nie swojego zaufanego przyjaciela lub współpracownika. Zdarzają się także prośby o przelew na konto bankowe lub wspólny wyjazd do banku z „przyjacielem” i wypłatę gotówki. Oszukiwana osoba będąca w przeświadczeniu, że pomaga rodzinie oddaje swoje oszczędności przestępcom.

Zasady bezpiecznych kontaktów telefonicznych z bankiem

  1. Bank każdorazowo podczas kontaktu identyfikuje  i uwierzytelnia Twoją tożsamość!
  2. Swoją tożsamość możesz potwierdzać u konsultanta lub wykorzystując udostępnione przez bank systemy i urządzenia!
  3. Podczas rozmowy bank może posługiwać się Twoimi danymi osobowymi, jednak ze względu na ryzyko ujawnienia tych danych osobom nieuprawnionym pytania powinny być ograniczone np. do wybranych znaków z numerów PESEL, numerów dokumentów tożsamości, Twojego imienia, imienia matki, wybranych danych z adresu etc..
  4. Zawsze masz prawo sprawdzić, czy telefonuje do Ciebie bank! Dzwoniąc do Klienta bank powinien dawać możliwość sprawdzenia – poprzez oddzwonienie na znany Klientowi numer – czy połączenie jest faktycznie wykonane przez pracownika banku.
  5. Bank nigdy nie pyta telefonicznie o numery PIN, numery kart kredytowych, hasła dostępu do systemów bankowości elektronicznej i internetowej.
  6. Nie dzwoń na numery, których autentyczności nie jesteś pewien! Banki nie wysyłają do Klientów wiadomości e-mail, sms’ów oraz nie wykonują rozmów wychodzących, które  zmuszałyby do zwrotnego kontaktu telefonicznego na nieznane numery telefonów.
  7. Kontaktu z banku spodziewaj się w dni robocze w godzinach pracy banku (banki zazwyczaj pracują od godz. 08.00 do 18.00).
  8. Starannie przechowuj swoje dane identyfikacyjne i uwierzytelniające! W przypadku ich utraty powinieś bezzwłocznie skontaktować się ze swoim bankiem.
  9. Wprowadź do swojego telefonu komórkowego telefony do swojego banku! W sytuacjach „kryzysowych” w szybki sposób nawiążesz kontakt ze swoim bankiem np. w celu sprawdzenia czy Twój bank się z Tobą kontaktował, zastrzeżenia posiadanych przez Ciebie kart płatniczych, które zgubiłeś lub zostały Ci skradzione itp.

Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa! Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych w skutkach sytuacji!

Podejrzewasz możliwość popełnienia przestępstwa? – nie bój się poinformować o tym policję i bank.

Jeśli masz w swojej rodzinie osobę starszą proszę przekaż jej powyższe informacje swoimi słowami, aby były jasne dla odbiorcy. Pamiętaj – wspólnie dbamy o pieniądze swoje i naszych najbliższych. 

Polub naszą stronę!
Z jakich usług najczęściej korzystasz w naszym Banku?